Kunsten at gøre den svære samtale god.
SVÆRE SAMTALER: DU KAN ÅNDE LETTET OP…. ELLER KAN DU?
De fleste ledere bruger meget energi på forberedelsen når det gælder svære samtaler, fyringer eller kollektive beskeder om f.eks. nedskæringer.
Eller: De bruger meget tid på at bekymre sig og planlægge selve samtalen. Bagefter ånder de lettet op. Det gik jo “godt”. Det, de glemmer at se, at nu har de bare givet “aben” – eller søvnløsheden – videre.
Det er ærgerligt, for det risikerer at koste dyrt på troværdighed, på respekt, på fællesskabet og dermed også bundlinjen. Opfølgningen på sådan en samtale er mindst lige så vigtig.
Og det er derfor, du skal bruge forståelsesmodellen.
Forståelsesmodellen er simpel, men som værktøj giver den dig “the missing link” i kommunikation mellem mennesker.
Faktisk er min erfaring at alt for mange terapeuter og coaches også overser dette missing link, hvilken betyder at de kommer til at tale ind i den forkerte problemstiling. Og det er naturligvis uhensigtmæssigt og nyttesløst.
Det er også den risiko du har som leder. At samtaken ender det “forkerte sted” – at du ikke fik overbragt bekseden som du ville eller at du efterlader dig selv eller den anden med en “dårlig følelse”.
Du vil sandsynligvis vælge én af 2 veje – alt efter hvem du er – når det handler om at overbringe ubehagelig beskeder eller afholde det, der går under begrebet Den Svære Samtale.
- Du bruger nøje formuleret rationelle forklaringer, og appellerer til modpartens sunde fornuft. Du har gode argumenter. Og det virker som om den anden køber ind på det. Du kan afslutte samtalen og ånde lettet op.
- Du er meget empatisk og har nærmest allerede kleenex og et trøstende kram klar. Du bruger tid på at forklare hvor ked af det du selv er over situationen. Sender medarbejderen hjem for dagen og giver dit ord på, at din du altid er der for at hjælpe.
Uanset hvor velmenende du er, vil den besked du nu giver potentielt have enorm impact på den andens liv og hverdag. Måske ender det med at være en velsignelse i forklædning for ham eller hende. Men umiddelbart vil de fleste skulle håndtere indre skuffelse, vrede, ydmygelsen, skam, sorg eller andre følelser, som vi normalt betegner som negative.
Det er (heldigvis) også derfor at det er vigtigt at forberede dig til samtalen og have en ydmyghed overfor den magt som du har.
Men hvordan gør jeg svære samtaler gode? tænker du måske.
For at gøre den svære samtale god for begge – 1 samtale med 2 vindere – starter det hos dig selv.
Din fornemmeste opgave, hvis du er en leder der vil mere og gøre en værdifuld forskel er at øge din egen bevidsthed og blive knivskarp på:
- Hvordan du subjektivt fortolker hændelser og hvordan den fortolkning AFGØR de følelser der kommer i spil hos dig
- At kende og skelne dine følelser og de adfærdsimpulser, de igangsætter
- Dine egne tanke-, følelses- og adfærdsmønstre og hvad der trigger dem
- Når du er bevidst om dine tanker, fortolkninger og følelser, kan du skelne dine følelser fra din medarbejders. Det lyder måske ikke af meget, men det er et guldæg at kunne. For i al interaktion mellem mennesker, er det fortolkninger, der leder til følelser og manglen på klar skelnen mellem det ene og det andet, der skaber de REELLE problemer.
Du skal altså ikke lære noget nyt, for at tage dit lederskab en liga op, du kan blot lære at bruge det du allerede gør på en anden mere frugtbar og løsningsorienteret måde.
Og det er præcis, det jeg er specialist i: At få dig til at SHINE, få dine talenter i spil og være en leder som får det bedste frem i dig selv og i andre.